woensdag 7 augustus 2013

Hoe behandel jij jezelf?




Hoe behandel jij je lichaam? Hoe ga jij met jezelf om? Hoe goed ken jij je lichaam?

Een confronterende vraag misschien voor sommigen. Wellicht kom je tot de conclusie dat je helemaal niet zo zuinig bent op je lichaam, of meer spiritueel gezegd, je voertuig van je geest. Ik denk dat daarom Chungliang de vergelijking lijkt te trekken met een auto die je bij Hertz kan huren. Je lichaam is immers je voertuig. Je "operating system", de "hardware" van je systeem. Je DNA is de software en je geest is de bestuurder. Althans dat denk je want zelfs dat is maar deels bewust zo want je maakt per dag veel meer onbewuste keuzes dan bewuste keuzes.

Een lichaam krijg je maar één keer, met je geboorte, van je ouders. Het is een ingenieus en kwetsbaar biochemisch systeem waar je het mee zult moeten doen de rest van je leven. Naarmate het opgroeit heeft het veel gezonde brand en bouwstoffen nodig zoals mineralen en vitaminen. Geef je die niet genoeg of in onvoldoende mate dan zal het lichaam zich niet goed ontwikkelen, afwijkingen gaan vertonen en soms kan dit leiden tot onherstelbare schade (bijvoorbeeld botafwijkingen, groei achterstand, onvoldoende hersenontwikkeling).

Het is belangrijk dat je niet alleen als kind maar ook als volwassenen goed voor je lichaam zorgt. Hygiëne, bescherming, voldoende beweging, voldoende rust en gezonde voeding zijn essentieel voor een soepel functionerend lichaam. Tevens is het belangrijk dat je het niet blootstelt aan schadelijke stoffen of invloeden. Denk aan tabak, alcohol, drugs, medicatie, verwondingen, zonnenbrand etc. Ondanks dat mensen soms erg zorgeloos omgaan met hun lichaam heeft het lichaam het wonderlijk en sterke vermogen tot zelfherstel.

Heb je een wondje? Dan dicht het zichzelf weer, heb je een verkoudheid dan strijdt het immuunsysteem tot je weer beter bent, heb je iets verkeerds gegeten dan krijg je diarree of ga je overgeven om zo snel mogelijk weer van de giftige of ziekmakende stoffen af te komen. Je lichaam is een magisch biochemisch instrument dat in goede staat je enorm veel plezier kan geven. Het brengt je waar je heen wilt, het laat je genieten van mooie en fijne dingen (denk aan muziek, dansen, een mooi uitzicht, sporten, een heerlijke geur, een lekkere maaltijd, seks en warm haardvuur, etc.). Het regelt automatisch je ademhaling, de bloedstroom en je hartslag. Het verteert zonder dat je er erg in hebt je eten, zorgt er voor dat je afvalstoffen kwijt raakt, maakt baby's als je een vrouw bent en nog veel meer..

Je lichaam waarschuwt je voor gevaar, door reflexmatige schrikreacties waarbij er gelijk adrenaline wordt aangemaakt en je je hand terug trekt bij een dreigende verbranding. Je lichaam is je voertuig en één groot zintuig. Je kan niet zonder op deze aarde je leven, leven.

Minstens even belangrijk is je psyche. Je psyche is de bestuurder van je lichaam. De chauffeur achter de knoppen. Je bent niet je psyche, je hebt een psyche. Immers is er nog een "ik" die waarneemt. Die zegt: "wat ben ik toch allemaal aan het doen?" of "ik was mezelf niet toen dat ik dat deed" of "ik ben dit hele stuk al gereden maar ik was met mijn hoofd totaal ergens anders". Het is niet dat je dan slapend was want je psyche werkte wel degelijk door. Je psyche is vaak dat wat je "ik" noemt als in  "Me, myself en I". Er is echter een verschil tussen "Me and I". Het I is observerend, het is het werkelijke zelf.

Jezelf goed behandelen gaat niet alleen over je lichaam maar ook over je geest. Jezelf constant bekritiseren (ik kan ook nooit iets goed doen, ik ben een sukkel) of jezelf vaak straffen (dat mag ik niet want dan is niet voor mij bestemd of weggelegd, dat kan ik toch niet dus ik moet er niet aan beginnen, dat gun ik mezelf niet) is niet echt vriendelijk te noemen. Als je jezelf betrapt op dit soort gedachten dan zou je jezelf eens af kunnen vragen: zou ik mijn beste vriend/in ook zo behandelen als die in deze situatie zit? Zo nee.. wat maakt dat jij jezelf dan wel zo behandeld?

Kom je in je leven vaak momenten tegen dat je (zelf)destructief gedrag of denken vertoond dan is het raadzaam om hier hulp voor te zoeken. Je lichaam en psyche zijn je meest belangrijke instrumenten in dit leven. Zonder hen of met een gebrekkig functionerend systeem voel je je niet gelukkig of kan je zware klachten ervaren zoals ziekten, angsten of belemmeringen. Belangrijk is om dan goed voor jezelf te zorgen en de juiste hulpverlening te vinden, eentje die bij je past.  Counseling kan zo'n type hulpverlening zijn en past prima bij het verbeteren van je levenskwaliteit en de manier waarop je jezelf daarin omgaat.


Geen opmerkingen: