dinsdag 16 juli 2013

In vorm komen



Een gezond lijf helpt om gezond van geest te blijven. Als je ergens in je lichaam last van hebt waardoor je je belemmert voelt of vaak pijn hebt, dan werkt dat ook enorm door in je geest. Je wordt prikkelbaar, je kan minder hebben van anderen, je bent misschien vaker moe of chagerijnig, je voelt je misschien wel angstig omdat je klachten hebt die maar niet over gaan of je lijdt al jarenlang er onder omdat het je beperkt of dagelijks pijn blijft geven.

Er is helaas niet overal een oplossing voor maar veel klachten kunnen verminderd worden of verbeteren door ondermeer de juiste voeding en een goede balans in rust en bewegen. Met name het laatste is waar dit logje over gaat. Bewegen.

Als je iets wilt doen aan je lichaam om bepaalde spiergroepen of spieren te verstevigen dan zal je oefeningen moeten doen om die spieren te activeren en te stimuleren om meer spierweefsel aan te maken. Voor spieren geldt hetzelfde als voor de hersenen: use it or loose it. Als je de spieren niet veel gebruikt dan neemt het spierweefsel af en verslappen ze. Dat maakt dat je lichaam zwakker wordt doordat het minder krachtig en sterk is.

Hoe weet je nou hoe je een bepaalde spier of spiergroep aan kan pakken? Daarvoor kan je een trainingsprogramma volgen via een sportschool of je kan het via een fysiotherapeut laten vast stellen. Een leuke site is deze site waar je precies aan kan geven welke spiergroep je aan wilt werken en de site geeft je een aantal oefeningen die je kan doen.

Dus heb je geen zin in de sportschool en doe je liever thuis als het jou uitkomt? Dan kan je nu thuis je oefeningen doen. Hou er rekening mee dat als je fysieke klachten krijgt van het trainen buiten de gebruikelijke spierpijn, dat je dan even naar de huisarts of een fysiotherapeut gaat om je trainingsschema te laten checken.

Geen opmerkingen: