donderdag 13 juni 2013

Prestatiedoelen en Leerdoelen




Studio Erasmus van de Erasmus universiteit in Rotterdam heeft interessante filmpjes op Youtube gezet waar je nog veel van kan leren. Ik word steeds blijer van alle universiteiten en andere hoge scholen die hun lesmateriaal of presentaties openbaar maken zodat veel meer mensen toegang krijgen tot kennis. Geweldig is dat. Ik merk het ook met mijn eigen opleiding. Waar ik vroeger naar bibliotheken moest om extra materiaal te verzamelen om me te verdiepen in iets of nadere uitleg te krijgen, daar kan ik nu gewoon internet op, toets mijn zoekwoorden in Google of Youtube en de steeds materiaal is toegankelijk. Ik kan filmpjes kijken, presentaties zien die lang geleden al zijn gegeven. Ik haal mijn biologie op dit moment op voor mijn vak medische kennis en terwijl ik dat doe bekijk ik van de verpleegstersopleiding al het videomateriaal wat voorhanden is.

Dit filmpje gaat ook over leren. Het gaat over de mindset die je nodig hebt om open te staan voor het leren. Een mindset waarbij je niet spreekt over "falen" als iets niet lukt maar over "leren". Immers gaat niets vanzelf en kan je pas iets eigen maken als je jezelf de ruimte geeft om te leren, om te ervaren wat wel en niet werkt, om alternatieven te bedenken en te proberen. Ik merk aan mezelf dat ik daar steeds beter in word en langzaam maar zeker steeds minder denk ik succes en falen maar in stapje voor stapje leren. Dingen mezelf eigen maken en waarbij het niet erg is om fouten te maken of om iets niet in een keer te halen. Of het nou over mijn studie gaat of over mijn baan of enig ander punt in mijn leven, het geeft je ademruimte, het geeft je "toestemming" om het niet in één keer goed te hoeven doen. En kritiek is niet erg maar helpt je enkel om beter te worden en steeds makkelijk te leren.

Zo zie je maar weer: je leert je hele leven door. En dat is wat het filmpje over Growth en Fixed Mindset van Carol Dweck ook vertelt:

Omarm uitdagingen (of problemen zo je ze wilt noemen) i.p.v. ze te vermijden.
Zet door als het tegen zit i.p.v. het op te geven en weer iets anders te gaan zoeken.
Zie moeite doen als een weg naar meesterschap i.p.v. een gevoel van waardeloosheid in jezelf omdat het weer niet gelukt is.
Vraag feedback, wees blij met kritiek i.p.v. het te negeren als negatief gezeur.
Vind inspiratie en een voorbeeld in het succes van anderen i.p.v. je bedreigt te voelen door hun succes.

Op die manier bereik je steeds nieuwere niveau's in kennis en vaardigheden i.p.v. dat je al snel een plafond ervaart van je mogelijkheden en nooit je vol potentieel tot uitdrukking kan brengen.
In het ene geval ervaar je een groter gevoel van vrije wil en keuze en in het andere geval ervaar je dat je lot altijd al vast lag en je nooit verder kan komen.

Geen opmerkingen: