vrijdag 14 juni 2013

Mindset en Aanmoediging




In navolging van het logje van gisteren ben ik gaan zoeken naar Carol Dweck en haar psychologische experimenten met kinderen. Carol heeft jarenlang onderzoek gedaan naar motivatie en prestatie. De uitkomsten van haar onderzoeken zijn waardevol en interessant. Carol toont hiermee niet alleen aan wat een bepaalde mindset doet met je als persoon maar laat ook zien hoe leren bevordert kan worden.

De kinderen in dit filmpje werden met puzzelblokjes getest. Ze kregen daarbij verschillende soorten complimenten variƫrend van:

Wat ben je slim! tot Wat heb je er hard aan gewerkt!

En wat blijkt?! Als er tegen je gezegd wordt, wat ben je slim, dan ben je geneigd om meer van hetzelfde te doen omdat je er succesvol in was. Je wilt dan liever niet iets anders doen wat afwijkt en moeilijker is omdat je daarmee niet aan het beeld van slimheid kan voldoen misschien. Je loopt dan risico dat je toch niet zo slim gevonden wordt.

Echter als tegen je gezegd is: wat heb jij daar hard aan gewerkt, dan kan je niet zo makkelijk falen bij een moeilijke puzzel. Immers hoef je er niet slim voor te zijn als je er maar je best voor doet en gewoon probeert tot het lukt.

Als je het kind daarbij nog aanmoedigt in de trant van: wil je een moeilijkere puzzel zodat je er verder van kan leren? Dan zeggen veel kinderen "Ja". Ze hoeven immers niet te bewijzen dat ze slim zijn of dat beeld vol te houden wat weerstand oproept tegen moeilijkere zaken. Ze gaan een uitdaging aan en weten dat het moeilijker wordt maar dat ze er wel iets van leren. En dat alleen al, is een reden om het gewoon te proberen.. je kan er immers van leren en het geeft niet als het niet gelijk lukt.

Ook hierbij is het weer belangrijk om te constateren dat etiketjes plakken (wat ben jij slim) in de trant van zeggen wat iemand IS... niet zo handig is. Echter aanmoedigen met ruimte latend voor het leereffect als in: dat heb je goed gedaan of daar heb je hard aan gewerkt zonder iemand te etiketteren, werkt veel beter.

Wil je haar lezing zien/beluisteren? Zie hieronder haar verhaal over de "learners and the non-learners".



Meer informatie over Fixed and Growth mindset vind je hier. Onderaan de pagina.

Geen opmerkingen: