woensdag 5 juni 2013

Het is allemaal interpretatie

Een spreuk die mij toch al jarenlang bezig houdt. Ik vind het een moeilijk te vatten concept wat telkens wat meer diepgang krijgt naarmate de jaren vorderen en mijn begrip en inzicht groeit in de psyche van de mens.

"We zien de dingen niet zoals ze zijn, we zien de dingen zoals wij zijn."

Je komt de spreuk tegen in diverse filosofische en psychologische stromingen. Van de totale ontkenning van de wereld om ons heen tot alles is subjectief tot het bestaat alleen in je denkgeest.

Daarom is het ook zo lastig te bevatten. Precies daarom. We zien de dingen niet zoals ze zijn. Sommigen beweren zelfs dat ze er niet zijn als wij er niet zijn want als er niemand is om ze waar te nemen en te interpreteren, dan bestaan ze ook niet. Iets bestaat pas bij gratie van de denkgeest en de betekenis die er aan gegeven wordt.

En dat is lastige materie om te doorgronden. Boeddha bedacht dat denken en gedachten, enkel voorbijgaande fenomenen zijn die ons afhouden van verlichting. Het werkelijke Zijn. Dingen interpreteren die we waarnemen zijn feitelijk omzettingen van waarnemingen in gedachten. Gedachten die we een betekenis geven, een waarde oordeel. Maar niets daarvan is echt of waarheid. Het is immers alleen maar een waarneming die betekenis kreeg door de denker zelf. Een andere denker kan hetzelfde waarnemen zonder dezelfde betekenis er aan te geven.

Dan kom je op de spreuk uit. We zien de dingen niet zoals ze zijn. We zien de dingen enkel zoals wij zijn. Ik zie dingen zoals ik ben. Ik geef er immers betekenis aan, het is mijn interpretatie, mijn waarde oordeel. En al die interpretaties van alles wat ik de hele dag zie, ruik, proef, voel en hoor, maken dat ik daarover ideeën vorm. Waarde oordelen geef met voor en afkeuren van wat ik ervaar. Ik geef er een positieve, negatieve of neutrale betekenis aan. Ik bedenk me de wereld om me heen, mijn wereld en jij leeft in jouw geest in jouw wereld. Wij bedenken niets precies hetzelfde want wat we meemaken kleurt onze interpretatie voortdurend en we maken allemaal verschillende dingen mee.

Wat ik leuk vind, vind jij misschien heel vervelend. Wat ik fijn vind, vind jij misschien wel eng. Wat mij boos maakt, maakt jou blij of cynisch. En zo krijg je verschillende beelden bij dezelfde situaties, dezelfde gebeurtenissen en kunnen interpretaties zo ver uit een lopen, simpelweg omdat je dingen waarneemt zoals je bent. Niet zoals ze zijn.. dat kan nooit. Het is allemaal immers interpretatie.




Geen opmerkingen: