woensdag 29 mei 2013

Buch In De Bajes

Buch In De Bajes

Het blijft interessant om te volgen. Buch in de Bajes. Deze keer in de tweede serie is hij bij meer speciale gevangenen. Mensen met psychologische problemen, TBSers, mensen die in de EBI zitten (extra beveiligde inrichting).

Hij ziet hoe een man dwangmedicatie krijgt omdat hij zijn medicatie weigert die hij nodig heeft om niet psychotisch te worden (wanen en hallucinaties te krijgen). Een andere man die last heeft van angsten maakt prachtige kunstwerken maar is erg bang voor bepaalde dingen en kan dan anderen doden. Weer een andere man heeft zowat alles in zijn leven verloren wat het leven wat waard maakt, iemand die niets meer te verliezen heeft dan zijn vrijheid en zelfs waarbij opsluiting soms een opluchting kan zijn.

Ik blijf het net als Menno, vaak met geïnteresseerde verbazing bekijken. Het maakt verschillende gevoelens bij mij los. Gevoelens van medeleven, verontrusting en verbazing wisselen elkaar af. Ik vind het ook knap hoe de mensen in deze inrichtingen toch telkens weer op een goede manier proberen om te gaan met deze gedetineerden die niet bepaald tot het makkelijkst soort mensen horen. Hoe ze proberen ze te helpen om bewuster van zichzelf te zijn, zich te uiten en zich te verbeteren.

Erg knap .. en ik neem mij petje er voor af.

Geen opmerkingen: