dinsdag 23 april 2013

Stressmanagement

Een trainer in stressmanagement liep wat rond in haar trainingsruimte vol met mensen die graag wat van haar wilde leren. Ze liet een glas water zien en iedereen verwachtte "de is het glas half vol of half leeg" vraag.

In plaats daarvan lachte ze en ze vroeg: "hoe zwaar denken jullie dat dit glas water is?" Verschillende antwoorden werden door de mensen geroepen die varieerden van 200 tot 700 gram.

Ze antwoordde: "weet je.. het absolute gewicht doet er eigenlijk niet toe. Het hangt er namelijk vanaf hoe lang je het vast moet houden. Als ik het voor een paar minuten vast houdt, dan is er geen probleem. Als ik het een uur in mijn hand moet houden dan zal ik op enig moment wat kramp in mijn arm krijgen. Als ik het een hele dag zo vast moet houden dan zal ik echt pijn in mijn arm gaan krijgen en zal mijn arm wat verdoofd en verlamd aan gaan voelen op een goed moment. En hoe langer ik het vast moet houden, hoe zwaarder dit glas wordt."

Ze vervolgde: "stress, piekeren en tobben over je leven zijn als dit glas met water. Als je een paar minuten er over na denkt dan gebeurt er niets maar als je er uren aan gaat denken dan begint het vervelend en vermoeiend te worden. Als je er de hele dag aan denkt en last van hebt dan voel je je op den duur verlamd en niet meer in staat om iets nog goed te kunnen doen."

Het is belangrijk dat je regelmatig stress kan loslaten. Zodra het kan en zeker zo vroeg mogelijk in de avond, laat dan je zorgen en beslommeringen voor wat ze zijn. Draag ze niet de hele avond en nacht nog in je hoofd mee. Herinner je dat je het glas ergens neerzet zodat je kan ontspannen en je gezond blijft.


Geen opmerkingen: