maandag 1 april 2013

Roos van Jericho


Enige tijd geleden was ik met man en kids naar het natuurhistorisch museum in Tilburg. Geweldig leuk museum met heel veel interactieve dingen voor kids. Als je er rondgelopen hebt en je hebt kids bij dan moet je zeer beslist met ze naar de OO-zone (Ontdek) zone gaan. Ze kunnen daar van alles onderzoeken, experimenteren en uitproberen. Heel erg leuk!

Er is ook een winkeltje daar met van die snuisterijtjes op het gebied van natuur en experimentjes en dergelijke. Ik vond daar een zakje met een door bosje plantaardig materiaal en fervent tuinierder die ik ben, kijk ik eens wat het is. Roos van Jericho lees ik. "Een plant die nooit doodgaat, die honderden jaren kan leven zonder water en grond, in extreme hitte en kou." Hmmm bijzonder...

Voor de prijs hoef ik het niet te laten en ik koop mijn eigen experiment voor thuis. Het droge bolletje plantenmateriaal ziet er bedroevend dood en levenloos uit. Het zal mij benieuwen. Ik doe het bolletje in een schaal en giet er zoals in de instructie vermeld, wat water bij en tot mijn grote verbazing zet het levenloze bruine bolletje zich in korte tijd langzaam uit en wordt er wat groenachtig binnenste zichtbaar.



De bruine takjes veranderen langzaam van kleur en worden groenig en varenachtige groene bladrollen worden zichtbaar. Met grote verbazing bekijk ik dit wonderlijke plantje dat nog geen uur geleden hartstikke morsdood leek.

Het is eigenlijk een woestijnplantje wat zich in droge tijden oprolt tot een dor bosje wat zich door de wind laat mee voeren naar andere gebieden. Zodra het in aanraking komt met vocht, ontrolt het zich bliksemsnel  binnen een ruim uurtje en wordt een plantje met groene takjes.

Het plantje komt van nature voor in Mexico, Texas, Egypte en Syrië. Typisch want Mexico/Texas en Egypte/Syrië liggen mijlenver van elkaar vandaan en dat doet vermoeden dat het vroeger aan elkaar vast zat. Dit plantje bestaat namelijk al 400 miljoen jaar en het vermeerdert zich alleen met sporen want het bloeit niet, ook al doet de naam Roos van Jericho anders vermoeden.

Deze plant is omgeven door mystieke verhalen vanwege haar vermogen tot regeneratie. Het telkens weer tot leven komen doet denken aan reïncarnatie en het feit dat het honderden jaren zonder water of voedsel kan zonder dood te gaan is iets bijzonders. Het plantje wordt geassocieerd met de maagd Maria die het onderweg over de vlakte van Jericho naar Egypte zou hebben gezegend. De roos bloeide vanaf dat moment tot de kruisiging. Na de wederopstanding van Jezus, bloeide het weer.


De Roos van Jericho werd door pelgrims en kruisvaarders naar Europa gebracht alwaar het van familie op familie werd overerft. Er worden allerlei positieve eigenschappen aan toe gedicht. Zo zou het in huis zegen zijn en rust en voorspoed brengen, bevallingen verlichten en het water waar het in open gaat zou geneeskrachtige werking hebben. Ze werd door bedoeïenen vrouwen gekweekt en mee genomen.

In andere culturen heeft het een bijzondere betekenis gezien het vertrouwen in de wind wat het plantje heeft en als symbool van eeuwig leven. Het plantje leert ons dat hoe slecht de omstandigheden ook zijn, je vertrouwen kan hebben dat er elders (in ruimte of tijd) mogelijkheden liggen waar je weer verder kan groeien en tot ontwikkeling kan komen.



Het plantje wordt ook wel de plant van de weder opstanding genoemd. Dat is wel toepasselijk met Pasen.


Geen opmerkingen: