zaterdag 27 april 2013

Film: The hunt for the Unicornkiller



Unicornkiller.. wat is dat voor film? Een fantasyfilm, een naargeestig sprookje? Maar nee, toen ik de beschrijving las bleek het toch wat anders te liggen. De beschrijving boeide me wel gezien het verhaal maar wist niet goed wat ik me er bij voor moest stellen.

Toen we besloten deze eens op te zetten dachten we: 240 minuten pfff gaan we dat volhouden. Nou als het niets is, zetten we 'm uit. Echter zowel mijn man als ik hebben de volle 240 minuten geboeid zitten kijken naar dit spannende verhaal omdat we persé wilden zien hoe het af zou lopen.

Goed gefilmd, mooi verhaal en qua tijdsbeeld herkenbaar zo eind vorige eeuw. Het maakt wel dat je jezelf een beetje oud gaat voelen omdat je in die tijd het allemaal hebt meegemaakt in ons geval. De kleding, de denkwijzen, de manier van kijken naar de toekomst in het pre internet tijdperk. De laatste nadagen van het hippie gedachtegoed, de opkomst van de fysica en alle bijbehorende New Age achtige denkbeelden. Het is goed geacteerd en met name de rol van Ira wordt goed vertolkt en laat zo duidelijk de twee gezichten zien.

Kortom een film waar je wel een avondje voor vrij kan maken maar die boeiend en interessant is en waarbij je een terugblik hebt naar de jaren '70 met een kijkje in het hoofd van een briljante maar gestoorde geest. Ik zit nog denken aan wat voor psychische probleem hier bij past en kom tot de conclusie dat er in ieder geval een behoorlijke narcistische persoonlijkheidsstoornis in zit volgens mij.

Het meest creepy van alles is dat het waar gebeurd is. Ira Einhorn bestaat echt evenals alles wat gebeurd is.

Geen opmerkingen: