zaterdag 6 april 2013

Emoties


Wat je beter niet kan doen. Meestal richt ik me op wat je beter wel kan doen. Positieve gedachten en zo. Vandaag eens andersom alhoewel ik me realiseer dat dit risico's inhoudt omdat het onbewuste het woordje "niet" eigenlijk niet kent. Denk niet aan roze olifanten resulteert er bij jou lezer, gelijk in dat je roze olifanten voorbij ziet komen als een visueel beeld in je hoofd. Dus "niet" bestaat niet.. psychisch gezien. Vandaar dat stimuleren, motiveren en complimenteren doorgaans beter werkt dan verbieden en gebieden.

Toch vond ik bovenstaande quote wel een kern van waarheid in houden. Als je boos bent kan je beter soms even geen antwoord geven. Het even laten bezinken en dan later, in een rustige "state of mind" vertellen wat je dwars zit of wat je niet bevalt. Als je deze positief zou formuleren kom je op: Antwoord pas als je tot rust gekomen bent.

De tweede over een belofte maken is ook wel een goede. Ik merk aan mezelf dat ik in een uitstekend humeur vaker beloftes doe waar ik wel eens spijt van krijg. Daarmee doe ik mezelf soms te kort of breng ik mezelf in problemen als ik iets eigenlijk maar nauwelijks kan halen of waarmaken. Je wilt het zo graag maar of het ook lukt? En wat nou als de situatie verandert? Een belofte is een belofte, mij is geleerd dat je die niet zomaar breekt. Daarmee stel je anderen enorm teleur en dat wil je ergens ook weer niet. Positief geformuleerd: maak alleen beloftes als je zeker weet dat je die waar kan maken.

De derde is een nadenker. Als je verdrietig bent dan is het risico op verkeerde beslissingen groter dan als je je goed voelt. Je bent bij verdriet sneller geneigd tot opgeven. Verdriet en opgeven horen namelijk bij elkaar. Verdriet heeft te maken met loslaten. Er is geen weg meer terug. Anders zit je al gauw bij een andere emotie namelijk boosheid. Ook geen goed moment om beslissingen te nemen trouwens.  Eigenlijk geldt voor deze, net als bij de eerste, dat je maar beter het even kan laten bezinken. Wachten tot je wat beter in je vel zit voordat je iets besluit.

Kortom... we kunnen eigenlijk wel vaststellen dat als we in een ge-emotioneerde staat van zijn verkeren we beter niet zomaar beslissingen, toezeggingen of discussies aan kunnen gaan. Emoties zijn heftige gevoelsresponsen die ons nuchtere en rationele denken ernstig beïnvloeden. We zijn dan vaak niet meer zo goed in staat om "helder" na te denken en tot weloverwogen keuzes te komen. Emoties zijn prima om tot een bepaalde grens te uiten maar niet om je levensweg te laten bepalen. Daar krijg je spijt van.. of het gaat dan niet meer zo goed als dat je eigenlijk zou willen. Gevoelens zijn prima maar de heftige emoties die daar uiting aan geven daar moet je mee uitkijken.


Geen opmerkingen: