woensdag 27 maart 2013

Stop Piekergedrag



Mensen die piekeren die doen dat vaak tegen beter weten in. Ze willen het niet. Piekeren heeft iets oncontroleerbaars. Het is negatief, vervelend, beheersend en naar als je geen controle hebt over je eigen gedachten. Dat is best een akelig idee. Piekeren zijn onwillekeurige gedachten die je geest beheersen terwijl je dit niet wilt. Het is geen bewust nadenken zoals je doet als je een som uit rekent of denkt over het avondeten.

Hoe stop je piekeren? Wat doe je er tegen?
Het is belangrijk om te weten waardoor het komt dat je piekert. Zijn er echt grote problemen? Zo ja, zoek dan hulp die past bij het probleem of praat er over met anderen zodat je je zorg kan uiten en feedback krijgt met misschien bruikbare tips of adviezen.

Zijn het niet zozeer grote problemen maar blijven gedachten maar rondtollen in je hoofd? Kijk dan eens of je ze op kan schrijven. Dat wat er uit is, hoeft er niet meer in te zitten. Schrijven ordent je gedachten. Het maakt schrijvenderwijs dingen duidelijk. Als je angst hebt om dingen te vergeten, dan staan ze nu op papier. Wat er staat kan je dan loslaten.

Een andere methode om piekeren te stoppen is dat je jezelf per dag nog maar 1 uur toe staat om te piekeren. In dat uur mag je vol vooruit met denken, piekeren en tobben. Daarna ga je afleiding zoeken. Je gaat je aandacht, je focus verleggen naar andere activiteiten die je aandacht kunnen vangen. Bij voorkeur dingen die je leuk vindt of die je ontspannen. Een film kijken, een boek lezen, een wandeling maken, muziek luisteren, een huisdier verzorgen, sporten, creatief bezig zijn, spelletje doen met de kinderen.. bedenk maar wat jouw aandacht op een positieve manier af kan leiden van het piekeren.

Bedenk je dat stoppen met denken niet kan. Je kan niet zeggen ik wil dit niet meer denken, want dan ben je nog aan het denken. Het woordje "niet" kennen de de hersenen niet zo goed. Het heeft weinig betekenis voor het denken. De truc is om dingen positief te formuleren waarbij je de aandacht verlegt op wat je wel wilt bereiken.



Geen opmerkingen: