vrijdag 29 maart 2013

Hallo Jumbo!


Ik denk aan de Jumbo Foodmarket hier die hier net geopend is. Het is daar nu drie dagen lang vreselijk druk. Het is een nieuw concept wat het midden houdt tussen een supermarkt en een restaurant achtig iets waar je ter plaatse je maaltijd kan laten bereiden, afrekenen en meenemen (van sushi tot pizza etc.).

De winkel is megagroot en het was er megadruk waardoor ik, die normaliter toch vrij rustig en nuchter is, vrij ge├»rriteerd werd omdat ik met mijn karretje door een krioelende mensenmassa moest worstelen, in een winkel met teveel keus en teveel personeel wat voortdurend overal praatjes staat te maken, bij voorkeur midden in een gangpad zodat er een mega opstopping ontstaat.

Alles is op een andere volgorde als dat ik gewend ben met de enige overeenkomst dat het groente en fruit aan de ingang te vinden is maar voor de rest voelde het aan als een doolhof waarbij de wijn en drank te vinden was naast de shampoo en beauty producten en het kinderspeelgoed. Volkomen onlogisch naar mijn idee maar het zal vast wel een goede reden hebben die ik nog niet heb ontdekt. Ik werd er een beetje tureluurs van in die winkel.

Dan kom je bij een kassa waar geen loopband aan zit dus ik denk: aha die is voor de mandjes. Ik heb niet zoveel bij dus ik ga naar de kassa zonder loopband. Blijkt het zelfscan kassa te zijn. No problemo denk ik nog want bij de Ikea heb je dat ook en dan moet je gewoon onder toeziend oog van een medewerker, je eigen producten scannen. Doen we !

Ik snapte al niet waar al die prijsscanners voor waren aan het begin van de winkel maar mijn dochter zei gisteren: "dat is voor mensen die niet veel geld hebben zodat ze bij kunnen houden wat ze uitgeven door alles te scannen wat ze van te voren in het winkelwagentje leggen." Dat vond ik wel een logische verklaring en zij is bijna 15 en tegenwoordig vaak beter op de hoogte van dat soort nieuwe dingen dan ik. Blijkt dat je die prijsscanner mee moet nemen omdat je alles dan meteen in je boodschappentas kan doen en dat je die laat lezen bij de kassa waarna de kassamedewerker, nog 10 artikelen steeksproefgewijs gaat controleren of je wel werkelijk alles gescand hebt. Daarna reken je het hele zaakje af.

Hmm ik heb niets gescand maar gelukkig niet veel in mijn mandje want ik ging een bierpakketje samenstellen voor een jarige vriend, dus enkel wat flesjes Belgisch bier en zakken chippies zijn zo gescand. Zegt dat meisje: "O dat pakketje hadden we wel voor u willen maken hoor, dan doen we hier ook. Volgende keer even zelf scannen graag.." Ik denk bij mezelf: okee.. ik word oud volgens mij want dit soort supermarkten heb ik nog nooit eerder meegemaakt.

Kreeg wel mooi twee gratis appeltaartjes omdat ik gisteren niets had gekregen terwijl ik toen een kar vol had. Dat vond ik dan wel weer lief van een winkelmeneer maar ik moet nog wel even wennen aan dit concept en ik weet nog niet of ik het bij de oude vertrouwde buurtsuper C1000 blijf houden die niet zo chaotisch druk is. Ik hoop niet dat ze die ook gaan verbouwen naar zo'n megamarkt. Ik wil gewoon winkel in, spullen pakken, afrekenen en winkel uit. En niet kilometers lopen langs rekken met megaveel produkten. Daar word ik een beetje gestoord van..

Geen opmerkingen: