vrijdag 11 januari 2013

PRI Past Reality Integration - Ingeborg Bosch

Het boek van Ingeborg Bosch leert over de vijf afweermechanismen die een mens toepast in zijn leven als hij/zij op oude pijn stuit. De weerstandsmechanismen hebben we als kind aangeleerd om te kunnen overleven als we ons angstig, bedreigd of gekwetst voelde.

We waren als kind afhankelijk van onze ouders en konden niets anders dan deze afweermechanismen gebruiken om onszelf te beschermen tegen psychische pijn en of gevoelens van bedreiging binnen ons bestaan. Mensen maken er gebruik van op het moment zodra men zich gekwetst of geblokkeerd voelt. We blijven ze in het heden gebruiken in het nu als we onze oude pijn niet goed hebben verwerkt of onbewust zijn. Op het moment dat we ons boos, verdrietig, bang, gefrustreerd of teleurgesteld voelen schieten we vanuit ons heden terug in de oude pijn van het verleden en reageren we met een of meerdere afweermechanismen.

Dit gebeurt vaak automatisch, we zijn het ons niet bewust of we zijn het ons wel bewust maar zo overmand door de negatieve gevoelens dat we het niet tegen kunnen houden. De oude pijn speelt op. De vijf afweermechanismen zijn:

1. Ontkenning van behoeften = het maakt me niet uit wat er gebeurt, ik heb niemand nodig, ik heb niets nodig, ik zeg niet wat ik werkelijk vind

2. Valse Macht = ik ga de strijd aan en zal eens laten merken dat er met mij niet te spotten valt. Ik bepaal de regels en zo gaat het gebeuren. Het is jouw schuld.

 3. Valse Hoop = als ik voortaan maar tegemoet kom aan de eisen of wensen van anderen dan komt het goed of als ik dit en dit en dit voortaan doe, dan gaat het beter.

4. Primaire Afweer = het is mijn schuld, ik doe altijd alles fout, ik kan niets goed doen, ik ben een kneus, ik kan het niet, het is teveel

5. Angst = ik ben bang, ik vermijd, ik ga de confrontatie uit de weg uit angst voor afwijzing, afkeuring of in de steek gelaten worden.

Het boek leert over de PRI methode (Past Reality Integration). Hoe je de afweermechanismen kan herkennen in je dagelijks leven. Het heeft schema’s waarbij je gebeurtenissen in het nu waarbij je gebruik maakt van een afweermechanisme en hoe je daar ander gedrag tegenover kunt zetten. (Omgekeerd gedrag).


De meest aangrijpende quote vond ik:

Wat mensen verstaan onder "van iemand houden" komt dikwijls neer "op zich goed voelen door wat ze van die ander krijgen" zolang die ander zich tenminste gedraagt op een manier die op hun behoeften aansluit. Echt van iemand houden heeft te maken met kunnen voelen en begrijpen wat de ander wil en nodig heeft, en hem/haar helpen die behoeften te vervullen. Van iemand houden wil zeggen dat we de behoeften van de ander vervullen, los van de vraag of onze eigen behoeften vervuld wordt.


1 opmerking:

Jannie zei

Mooi geschreven, heel erg herkenbaar voor mij