maandag 7 januari 2013

Ik ben oké, jij bent een sukkel


Het is het tweede boek wat ik heb gelezen van Berthold Gunster. Ik heb zijn Ja Maar training gehad en daarna zijn Ja Maar boek gelezen. Ik was aangenaam verrast om een boek van hem op de literatuurlijst van mijn studie aan te treffen en heb het dan gelijk ook maar aangeschaft.

Ik heb er heerlijk in zitten lezen, in de verloren uurtjes in de trein als ik onderweg was voor mijn werk. Het boek handelt voornamelijk over hoe je het beste om kan gaan met allerlei verschillende soorten mensen. Het gaat vooral over het fenomeen rapport maken wat ik ook al ken van de boeken van Emile Ratelband (de Vuurloper en Tjakka) die gaan over de NLP technieken die je kan toepassen in je leven (zowel zakelijk als prive).

Het boek Ik ben Oké , jij bent een sukkel, gaat voornamelijk over het onderdeel van de NLP m.b.t. rapport maken.. Dingen als spiegelen in lichaamshouding, stemgebruik, tempo, ademhaling, manier van doen, worden in het boek flink uitgediept in verschillende situaties.

Hetgeen me erg raakte was een stukje over een hulpverlener in een situatie waarbij hij kwam bij een jongen die in elkaar gedoken zat en zei dat hij dood wilde. De hulpverlener kon enkel contact met deze jongen krijgen door ook in elkaar gedoken naast hem te gaan zitten en op dezelfde toon te zeggen: ik ook.. Pas toen keek de jongen op en ontstond er echt contact.

Prachtig voorbeeld van een uitzonderlijk goed rapport.

Het boek leerde me dat spiegelen je beter in contact brengt met die ander, wie die ander ook is. Hoe die ander ook is. Dat je een ander beter bereikt als je je aanpast aan zijn of haar houding, taalgebruik, stemgebruik en dat zelfs subtiele dingen als ademhaling spiegelen een positief effect heeft op het onbewuste. Dat als je het juist toepast vanaf het begin van een gesprek een verbinding tot stand kan brengen die er voor zorgt dat je van volgen naar leiden kan komen. Het gaat om letterlijk je stemming afstemmen op die ander, om die ander zo goed mogelijk aan te voelen, te begrijpen. En zo ontstaat er een empathische verbinding. Het is de sleutel tot het maken van een echte verbinding met een ander.

Geen opmerkingen: