woensdag 26 december 2012

Empathisch communiceren, de kracht van woorden




Soms is het een kwestie van hoe je iets zegt. Hoe je het communiceert. Het kan een enorm verschil maken terwijl de oorsprong verder hetzelfde blijft. De Fransen kennen het spreekwoord C'est la tone qui fait la musique. Oftewel het is de toon die de muziek maakt. Als je dat vertaalt naar woorden en communicatie kom je op de manier waarop je je boodschap over brengt.

Je hebt verschillende type mensen en die hebben verschillende communicatie stijlen. Zo heb je de botte eerlijkheid. Ze gaan prat op hun eerlijkheid en de manier waarop je die eerlijkheid communiceert is niet belangrijk zolang dat wat je zegt maar eerlijk en de "waarheid" is. Deze mensen gaan er vaak aan voorbij dat botte eerlijkheid behoorlijk kwetsend kan overkomen. Als je communiceert zonder rekening te houden met de gevoelens van anderen dan doe je met al je oprechte intenties omtrent eerlijkheid, een ander zwaar te kort doordat je totaal voorbij gaat aan het gevoel. Empathie en Eerlijkheid horen hand in hand te gaan.

Het bordje van de man hierboven in het filmpje was zakelijk gecommuniceerd. Kort maar krachtig, duidelijke doelstelling. Ik ben blind graag wat geld. Deze zakelijke manier van communiceren is ook vrij kort door de bocht. Het wekt weinig sympathie op en doet geen beroep op de empathie van anderen. Het resultaat is daarom ook mager.

Als het meisje met de zonnebril voorbij komt heeft ze empathie voor de man en zij is degene die meer doet dan alleen maar wat geld in een blikje doen. Zij is degene die de situatie verandert, die iets doet waardoor het resultaat snel vermeerderd. Ze doet een beroep op de empathie van anderen zonder de eerlijkheid, de boodschap geweld aan te doen. Zij weet de juiste snaar te raken als het gaat om gevoelvolle communicatie. Zij snapt het !

Dit filmpje laat zo overduidelijk zien wat veel mensen vaak niet door hebben van zichzelf of niet belangrijk vinden. Het laat zien hoeveel verschil er gemaakt wordt bij empathische communicatie waarbij er echt verbinding gemaakt wordt met die ander. Niet van woord tot woord, van begrip tot begrip maar van gevoel naar gevoel.  .

Realiseer je dat als je iets van een ander wilt of als je graag begrip wilt voor je eigen situatie of je wilt graag een nieuwe klant binnen halen, iets van een ander gedaan krijgen of gewoon een luisterend oor.. dan werkt het vele malen beter als je dat gevoelvol doet, van hart naar hart.

Geen opmerkingen: