zaterdag 22 december 2012

Emoties



Met schoolgaande kinderen heb je als ouder een hele klus aan het opvoeden en veilig groot brengen van het kroost. Het bij brengen van de juiste normen en waarden en dan maar hopen dat het een beetje blijft hangen als ze in de puberteit komen. 

De puberteit waarin een storm van emoties door het hoofd en het lijf giert. Waar ze idolaat kunnen zijn van een jongen of een filmster en obsessief van alles verzamelen van hun idool. Waar ze stemmingswisselingen hebben die binnen een halve minuut plaatsvinden. Van driftig boos naar schaterlachend vrolijk.  Ik heb ergens met ze te doen, de pubers.. ze hebben het niet makkelijk.

Het leuke aan schoolgaande kinderen is ook dat je van alles van ze leert. Je leert hoe je als ouder het goed doet en wat je absoluut beter niet meer kan doen. Je gaat "met je tijd mee" als het gaat om muziekstijlen, mode accessoires, nieuwe trends en techniek. 

Vandaag kreeg ik een tip van mijn jongste bijna puber zoon. Hij zit inmiddels in groep 8 en wordt al een hele knul. Handig als hij is tegenwoordig met alles wat met internet te maken heeft, geeft hij zijn moeder goede tips. Hij kent zijn moeder inmiddels al best wel aardig en weet wat ze leuk vindt. "Kijk mam, dit vind jij wel leuk, dat is een site waarin je wordclouds kan maken !" Nieuwsgierig buig ik me over zijn linkerschouder heen en kijk mee op zijn scherm. "Jee dat ziet er leuk uit, kan ik dat er zelf op maken ?" "Jaha..." zegt hij enthousiast en samen duiken we met de laptop in de bank waarna hij me geduldig alle mogelijkheden uit legt van Wordle. 

Wat is hij toch een lieverd zoals hij nu zijn moeder wegwijs maakt op internet terwijl ik hem nog niet zo lang geleden zelf vertelde hoe het daar werkte. Dat wat ik er in stopte, komt er nu steeds meer uit terug. Het is zo aandoenlijk om nu mee te maken hoe hij mij deze keer iets leuks leert en mij blij maakt met een nieuwe toepassing zoals ik dat voorheen bij hem deed. Ik word er zelf wel wat emotioneel van en voel dankbaarheid.

Samen maken we nog een aantal Wordclouds zoals hij ze noemt. Hij heeft het weer van de juf op school geleerd. Hij vindt het stikgezellig en elke keer vraagt hij me of we er nog eentje gaan maken totdat hij achter de TV duikt voor Spongebob. Mamma achterlatend met een nieuwe gadget waar ze eens heerlijk mee gaat experimenteren.

Wil je ook creatief bezig zijn op internet ? Klik dan hier voor Wordle.



Geen opmerkingen: