woensdag 7 november 2012

Wil je het echt ?



Je kent het vast wel. Van die situaties waarin je verzucht: nu moet ik nog eerst dit doen en dan moet ik dat ook nog doen. Pfff... 

En dan sta je soms even stil bij al die "moetens". Die "moetens" die in het ergste geval een oorzaak zijn van een depressie of een burnout. Die overspannenheid hebben veroorzaakt. Waar komt al dat heilige moeten toch vandaan ? vraag je je dan af.  Van wie moet ik dit ? Wil ik dit wel ?

En dan krijg je van die "blijf trouw aan jezelf" praatjes. Maar wat is nou trouw zijn aan jezelf als je zelf gekozen hebt voor je gezin, je partner of je studie. Als je nieuwe baan toch echt wel iets was waar je vol enthousiasme aan begonnen was maar zo langzamerhand een blok aan je been blijkt te zijn. Iemand zei laatst tegen mij dat hij gestopt was met zijn baan omdat het zo onmenselijk zwaar bleek te zijn. Er moest zoveel.

In hoeverre ervaar je dan nog de vrije keuze in je leven ? Is het iets wat je ergens voor over moet hebben omdat je het graag wou. Omdat je het wilde en nog graag wilt bereiken ? Of is het doel vervaagt, de wens sterk verminderd, de motivatie is langzaam via het afvoerputje weggevloeid omdat het niet is wat je ervan had verwacht of wat je echt ermee wou bereiken.

Tijd voor een evaluatie momentje. Wil je hulp of begeleiding omdat je vanwege alle "moetens" door de bomen het bos niet meer ziet, dan kan je coaching of counseling hiervoor aanvragen bij Minerva Counseling.

Geen opmerkingen: