donderdag 22 november 2012

Vijftig tinten...

Het is een rage op het moment, vooral onder mijn generatie vrouwen. De vijftig tinten - serie zoals ik ze zelf ben gaan noemen. Steeds vaker hoorde ik de naam van het eerste boek: "Vijftig Tinten Grijs" vallen. Nieuwsgierig als ik ben, zeker nadat ik de geheimzinnige lachjes van mijn vrouwelijke collega's zag, die elkaar veelbetekenend aankeken, ben ik maar eens mijn nieuwe tablet in gebruik gaan nemen als e-reader. Tja je moet met je tijd meegaan he. En ik moet zeggen het leest erg prettig met die verlichte achtergrond. Vooral als je ogen wat achter uit gaan of 's avonds laat in een wat donkere omgeving.

Ik heb de tablet eindelijk een beetje onder de knie. Het uploaden van een e-pub bestand was een trucje wat ik mezelf heb aangeleerd nadat ik er uit was hoe ik een boek er op kon lezen. Eerst moet je weten wat een App is dan weer die App zoeken die doet wat jij wilt en nodig hebt en dit geval, het juiste boek bestand zoeken om te downloaden die je via de App kan lezen zodat je tablet ook een e-reader wordt.. pffff.. ik ben blij dat ik een goed stel hersens heb anders was ik hier vast niet uit gekomen.

Maar even terug naar Vijftig Tinten. Ik geloof dat half vrouwelijk Nederland op dit moment met rode oortjes de boeken van E.L. James verslindt. Interessante materie in die zin, dat ik normaliter enkel het psychologische aspect van een afwijking interessant vindt zonder verder veel aandacht te besteden aan de afwijking zelf in al zijn verschijningsvormen.

In deze romans ligt het andersom. Het psychologische aspect komt mondjesmaat steeds meer aan bod maar de "afwijking" is de hoofdzaak van het verhaal en wordt veelvuldig en tot in details uitgelegd, beschreven en uit de doeken gedaan. Wel komisch als je normaliter alleen droge studieboeken leest over de psychologische achtergronden van bijvoorbeeld parafilieën (seksuele afwijkingen) bestudeert. Het is weer eens wat anders: de romantische versie van een sadomasochistische seksuele relatie.

Ik heb Grijs uit en ben nu in Donkerder bezig. Het boeit me omdat ik een onderwerp als dit eindelijk eens op een wat meer vrouw en mensvriendelijke manier kan lezen en daarmee begrip krijg m.b.t. de best wel controversiële materie waar doorgaans een flinke taboe op rust nl. SM seks. Het is soms even slikken als je meer van de vanille bent. Ik begrijp goed hoe Ana zich voelt bij alles. Het is wel leuk om te lezen als verhaal en het is spannend. Wat gaat Ana doen, waar kiest ze voor en hoe houdt ze zich staande en blijft ze trouw aan zichzelf of verliest ze zich in de relatie en raakt ze onderweg zichzelf kwijt ?

De muziek die veelvuldig in het boek als favoriete muziek van Christian genoemd wordt heb ik eens opgezocht op Youtube. Dit is er eentje van. Het zijn veelal klassieke stukken met zang. Erg rustgevend maar  in mijn beleving ook een beetje begrafenis muziek. Natuurlijk bevat het boek ook andere muziek smaken maar ik was toch even benieuwd hoe de mij onbekende muziekstukken zouden klinken in de sfeer van het verhaal.


Geen opmerkingen: