zondag 4 november 2012

Gevoel of Verstand

Een interessante uitkomst van het psychologisch onderzoek in Amerika als het gaat om de vraag hoe het verstand en het gevoel samen werken. Niet zo goed dus. Sterker nog, het is lastig om beiden tegelijkertijd op volle toeren te laten draaien. De hersenen schakelen het empathisch gedeelte wat uit als het analytisch gedeelte flink bezig is en andersom. Dit maakt dat mensen vaak taakgericht of mensgericht bezig zijn en niet zo makkelijk allebei. De focus van de aandacht, de energie die het vraagt, noodzaakt de hersenen kennelijk tot het maken van keuzes.

Je ziet het bij wetenschappers, ICT "nerds" en ook bij autisten. Ze zijn vaak heel analytisch bezig. Veel met de taak en weinig met de menselijke kant van een opdracht of situatie. Ze gaan helemaal op in wat ze doen, gedetailleerd gefocust op wat ze onderzoeken, aan het maken zijn of waar ze hun aandacht op gericht hebben.

De andere kant zijn de heel sociale mensen zoals hulpverleners die vaak "beschuldigd" worden van "geitenwollensokkengedrag". Heel empathisch, heel begripvol maar weinig constructief en actief bezig met het oplossen van het probleem. Het analytisch denken en oplossen van problemen of ergens tot tastbare resultaten komen wilt nog wel eens ontbreken.

Kijkende naar mezelf, merk ik het geregeld aan het voeren van een emotioneel moeilijk gesprek met anderen. Als de emotie de boventoon voert kom je doorgaans niet meer tot een goed doordachte oplossing. Als ik te rationeel blijf, ben ik koud of afstandelijk of vinden ze me te serieus. Of als ik een keuze moet maken tussen iets waarvan ik weet dat het rationeel heel goed is, logisch is maar waarbij mijn gevoel heel hard "nee" roept of een heel ander signaal af geeft dan kom ik intern in een conflict. En dat is ook lastig en doorgaans is dat niet het juiste moment om keuzes te maken. Tenzij je niet anders kunt natuurlijk.

De hersenen tegelijkertijd analytisch en sociaal te hebben is nog een hele kunst. Het is een vaardigheid die kennelijk best lastig te combineren is. Als counselor dien je het beiden te kunnen. Empathisch en Analytisch zijn tijdens een gesprek. Ik merk dat het veel bewust-zijn vergt om beide in balans te houden.

Geen opmerkingen: