donderdag 11 oktober 2012

Normaal of asociaal ?

Ik ben dol op Jeffrey Wijnberg. Ik heb een aantal van zijn boeken gelezen en ik hou van zijn stijl van confronterende, provocatieve psychologie. In mijn counselingsopleiding word ik ook geacht de "zachte confrontatie" aan te gaan en dat is wat anders dan wat Jeffrey soms doet. Zijn stijl is wat harder en van een geweldig, leuke humor ...althans ik vind het leuk. Ik weet niet of iedereen het zo kan waarderen in hulpverleningsland gezien de soms toch wel wat softe aanpak die ik daar wel eens tegen kom.

Als leidinggevende en oplossingsgerichte manager kan ik me daarom wel vinden in wat Jeffrey ons probeert te leren en te vertellen en geniet ik van zijn columns die zijn terug te vinden op zijn website.

In deze link vertelt hij over zijn visie op wat normaal gedrag zou moeten zijn maar waarbij hij constateert dat asociaal gedrag tegenwoordig meer de norm lijkt te zijn. Dat het normaal is om je asociaal te gedragen en dat normaal empathisch of beleefd gedrag meer de uitzondering lijkt te worden.

Ik ben het wel met hem eens alhoewel ik soms het gevoel heb dat ik in twee werelden leef: mijn persoonlijke wereld waarin ik werk, mijn vrienden heb, mijn studie doe en binnen mijn gezin. Daar waar alles vrij normaal en met respect gaat naar elkaar toe. En dan de buitenwereld die niet direct raakvlakken heeft met mijn binnenwereld, mijn innercircle waarbij soms hele andere normen lijken te gelden.

Get Microsoft Silverlight
Bekijk de video in andere formaten.

Promo van de doc serie Dat is toch niet normaal ?!

In die buitenwereld zie ik net als Jeffrey, veel mensen die zich ronduit asociaal gedragen. Die asociaal gedrag tot normaal gedrag weten te generaliseren. Dat het normaal is om je afval uit je auto of vanaf je fiets in de berm te gooien bijvoorbeeld als je je blikje redbull leeg hebt. Dat het normaal is om feestjes te houden en daarbij de boel te smashen, geluidsoverlast te veroorzaken en mensen te verwonden, dat het normaal is dat je keihard door rood licht scheurt of bumperkleeft op een snelweg met 130 km/u. Dat het gewoon is geworden dat er op straat geplast wordt tegen van alles en nog wat (doet me altijd denken aan een reu die dat ook doet).

We zijn al gewend dat voetbalwedstrijden allang niet meer altijd in het nieuws komen vanwege het potje voetbal wat gespeeld werd maar vanwege de relletjes die getrapt werden, de rotzooi die werd achtergelaten en de vernielingen die gepleegd waren. Als je hier na een avondje NAC langs het stadion rijdt dan is het bezaaid met plastic bekertjes en allerhande andere troep terwijl je als gewone burger normaliter een bekeuring krijgt als je je hondendrol niet opruimt buiten de hondenuitlaatplaats. Nog maar niet te spreken van het vernielde wegmeubilair, de mee gejatte verkeersborden en de kapotgeslagen bushokjes en reclamezuilen.

Normaal gedrag begint een abnormaliteit te worden zoals Jeffrey terecht opmerkt. Sommige mensen verheerlijken abnormaal gedrag en verwarren het met "vrijheid" onder het mom van "moet kunnen". Totdat ze zelf het slachtoffer zijn natuurlijk.. dan vinden ze het in een keer niet normaal meer.. dat hen overkwam dat ze gewond raakte, gesneden werden in het verkeer of dat hun spulletjes vernield werden.


Geen opmerkingen: