dinsdag 2 oktober 2012

Levenslessen


Soms verlang ik nog naar de tijd dat ik enkel op school zat. Verder niet zoveel verantwoordelijkheden had dan enkel te zorgen dat mijn huiswerk op tijd af was en plezier te maken met mijn vriend(en). Op school is het voordeel dat je geen 36 urige werkweek hoeft vol te maken met allerlei bijkomende problemen en verantwoordelijkheden. De schoolweek is doorgaans veel minder. Als student heb je niet veel anders aan je hoofd dan te zorgen dat je op tijd eet, drinkt, slaapt, wat boodschapjes doet en je huiswerk maakt. Dat je je lessen kent en leert wanneer het volgende tentamen er aan zit te komen en op tijd je werkstukken in levert. 

Het klinkt zo simpel en dat was het eigenlijk ook als ik het vergelijk met een leven nu met baan, gezin en allerhande andere familie aangelegenheden en verplichtingen. De zorg voor (jonge) kinderen is pittig, je krijgt hun dingen er ook nog eens bij en met een puber in huis is dat best veel. 

Ondertussen moet je jezelf zien staande te houden in de activiteiten van alledag waarbij je als moeder als taxichauffeur, verpleegster, kok, huishoudster, boodschappenmeisje en dierenverzorgster fungeert. In mijn geval werk ik er fulltime bij en doe ik er nog een driejarige HBO opleiding naast. Soms is dat wat veel en dien ik strak te plannen, het goed te regelen om niet af te breken ..ergens onderweg ... in mijn leven. Ik weet dat een burn-out in dit soort gevallen op de loer ligt en probeer mijn perfectionistische zelf enigszins los te laten. Vergeet de controle.. die is er soms even niet. En slaap af en toe nog wat bij..

Levenslessen die je moet leren zijn hard. Je kan het maar beter van te voren op school allemaal mee krijgen. Als je telkens (soms zelfs) wekenlange vakanties hebt i.p.v. het moet doen met een beperkt aantal verlofdagen (zo'n 23 per jaar). Waar je in alle relatieve rust je ding kan doen, je kan voorbereiden op je tentamen en dan weer verder kan naar het volgende blok, terwijl  je nog geen baan, gezin of kinderen hebt. Ga je het net als ik er nog eens naast doen, dan is dat weliswaar leuk maar het is een driedubbele belasting.

Ik wou dat ik vroeger de kans gehad had, toen ik nog jong was, de tijd en weinig andere verplichtingen had, om een HBO opleiding te halen. Nu is een studie een beproeving om te volbrengen als je al moe bent van een dag lang werken en een puber die je nog moet overhoren. Ben ik al geslaagd voor het tentamen multifunctional mam  ? De uitslag van de burn-out test viel gelukkig mee met grote dank aan mijn coach. Nu nog van mijn zware verkoudheid met keelontsteking af zien te komen en mijn huiswerk van de week eens maken en inleveren. O en vergeet niet het personeelsuitje vrijdag, het trouwfeest zaterdag en het sportevenement van pa en zoon zondag !




Geen opmerkingen: