woensdag 31 oktober 2012

Boek: Geweldloze Communicatie van Marshall Rosenberg

Een zeer boeiend boek over communicatie en de manier waarop taalgebruik en woordkeus bepalen hoe we worden ervaren en hoe de communicatie daardoor wordt beïnvloedt (inclusief alle valkuilen).  Dat een enkel woord of juist het ontbreken van bepaalde gevoelswoorden al zo bepalend is voor de toonzetting van een gesprek, de manier waarop iemand zich voelt, wat voor effect het heeft op de uitkomst van een gesprek of onderhandeling.

Het Geweldloze Communicatieproces:
1. Concreet benoemen van wat we waarnemen en ons beïnvloedt
2. Benoemen wat we daarbij voelen
3. De behoeften, waarden en verlangens benoemen die achter onze gevoelens liggen
4. Het helder en duidelijk verzoek doen aan de ander 5. En dit alles in een begripvolle en mededogende vorm

Ik vond het erg verhelderend om dit concept te leren en te begrijpen. Tevens heb ik veel gehad aan de uitleg over de blokkerende factoren: moraliseren, vergelijken, verantwoording ontkennen en andere communicatievormen. Het is inzicht gevend, maakte mij bewust van mijn eigen (vaak moralistische) oordelen en hoe je dus beter kan communiceren zonder ergens meteen een waarde oordeel over te geven.. Ik vond het soms confronterend als je dan ziet wat je zelf nog zo makkelijk fout doet.

Wat ik ook erg verhelderend vond was het verschil tussen iets wat een aanleiding is en dat wat een oorzaak is. Een aanleiding is een gebeurtenis in het nu, die een gevoel vanuit het verleden triggert (oorzaak). Soms lijkt het alsof een bepaalde emoties ontstaat door een gebeurtenis in het nu maar in werkelijkheid is het een emotie die komt door iets uit het verleden(oorzaak). Maar door een gelijkende gebeurtenis (aanleiding) in het nu wordt getriggerd.

Geen opmerkingen: