donderdag 6 september 2012

Irrationele keuzes

video


Een meest opmerkelijk filmpje over irrationele keuzen en keuze mogelijkheden waarbij je zelfs denkt dat je bewust een weloverwogen keuze maakt. Het gaat echter over onbewuste beïnvloeding. Het is al aangetoond dat mensen graag een voordeeltje willen halen. Hun keuzen lijken bewuste keuzen maar niets is minder waar. Ze worden constant beïnvloedt door prikkels om iets te kiezen. Die zijn vooral niet bewust ook al lijkt dat wel zo. Mispoes.. je wordt misleid, je wordt verleid, je word enorm geprikkeld, getriggerd en beïnvloed om te doen wat ze van je willen: kopen !

Het is niet voor niets dat kleurige groenten en fruit vaak vooraan in een supermarkt liggen. Ze beïnvloeden ons. De vrolijke veelkleurige fruit en groente soorten zetten ons aan tot koopgedrag. Wat gaan we er mee maken, het is gezond, wat past er bij zo'n mooie bloemkool ? Wat een lekkere rode appels liggen daar, sappig zoete geuren, wekken onze eetlust op. Wilt u nog even proeven ?

Beïnvloedingen gebeuren via keuze mogelijkheden. Toen Levi's teveel verschillende soorte spijkerbroeken ging maken, verkochten ze minder. De mensen konden niet meer kiezen uit zo'n grote hoeveelheid modellen. Mensen kiezen sneller en meer als de opties beperkt zijn. Niet als ze heel veel opties hebben. Als ze veel opties hebben dan blokkeert dat juist het keuze proces, het werkt verlammend. We raken verward of gaan twijfelen tussen de verschillende opties. Welke is nou de beste, de meeste waar voor je geld, past die of die nou beter bij dat en dat, of toch deze. Teveel keuze, teveel opties is belemmerend.

Maar wat is nou keuze bevorderend ? Wanneer kunnen we mensen aanzetten tot snelle keuzes. Tot impulsieve keuzes waar ze zich goed bij voelen ? Nou daar zijn een aantal beproefde methodieken voor.

Beperktheid ! Vol = vol.. wees er snel bij want op = op. Sales, uitverkoop, tijdelijke aanbieding ! Als je vandaag nog reageert krijg je 10% extra korting !

Allemaal lokkertjes om impulsief te kiezen. Mensen vinden het heerlijk om een voordeeltje te halen. "kijk eens wat ik gekocht heb in de uitverkoop ! Voor een paar euro, harstikke duur jurkje was dat joh.. en moet je kijken hoe leuk het is ! Er was er nog maar eentje in mijn maat.

Beperkt aanbod is een truukje. Beperkt tijd geven is een truukje. Als je vandaag reageert dan krijg je bonus korting. Beperkte aanbiedingen van twee voor de prijs van een ! Alleen deze week ! Simpele keuzes met verleiders met voordeeltjes werken als koopmagneten. De verleiding is te groot voor veel mensen en het gevoel een voordeeltje te hebben geeft ze ook achteraf nog een goed gevoel over hun (impuls) aankoop. Zo krijg je er later geen spijt van. Het was immers een geweldig koopje...

Stiekem doe je precies wat ze wilden..

Hier het totale filmpje van Dan Ariely. Hij laat heel duidelijk zien hoe je elke dag weer bedot wordt door je hersenen. Door de illusie dat jij bewust ziet, denkt, kiest..Het is bijna schokkend (gelukkig vertelt hij het met humor) hoe ernstig we ons zelf (laten) bedotten.


Geen opmerkingen: