donderdag 20 september 2012

Geheugen training goed voor hersenen



Gezondheidsnet komt met een handig artikel over het in conditie houden van je hersenen en je geheugen. Wist je dat je vanaf je twintigste begint af te takelen als het om de hersenen gaat ? Da's al wel snel als je bedenkt dat een mensenleven doorgaans door kan gaan tot over de 70.

Je hersenen werken volgens het principe van Use it or Loose it. Dit houdt in dat je geboren wordt met een heleboel hersenverbindingen en dat naarmate je ouder wordt, meer ervaringen op doet en bepaalde gedrags- en denkroutines op na houdt, je hersenen gaan snoeien in het aantal verbindingen. Immers is het onderhouden van alle verbindingen iets wat leidt tot chaos en een enorm energieverbruik. Dus je hersenen snoeien in verbindingen. Dat wat niet (meer) gebruikt wordt, wordt verwijderd door het lichaam. Dat geldt ook voor je hersenverbindingen.

Veel gebruikte hersenverbindingen zien er uit als echte snelwegen in ons hoofd. Dat zijn veel gebruikte routines zoals fietsen, eten, douchen, lezen, praten, lopen etc. Andere minder gebruikte routines zijn kleinere weggetjes of paadjes afhankelijk van hoe vaak je dat deel van de hersenen gebruikt. Bij het ouder worden, verlies je dus vanaf je 20ste alweer hersencellen en verbindingen. Het is dus belangrijk dat je je hersenen veel blijft gebruiken en ze goed gezond houdt om er nog zolang mogelijk plezier van te hebben.

Hieronder in het kort de 9 do's and don'ts van gezondheidsnet. Zie voor uitgebreide uitleg het artikel in de link aan het begin van deze blog.

1. Goed ontbijten
2. Geen drugs gebruiken
3. Gebruik weinig alcohol
4. Vermijd ernstige stress
5. Ga puzzelen
6. Wees voorzichtig met medicatie als antihistamine tabletten en chloresterolverminderaars
7. Goed en genoeg slapen
8. Gezond en afwisselend eten
9. Pak regelmatig een kop koffie

Als ik voor mezelf kijk dan hou ik me redelijk aan het rijtje. Ik gebruik beiden soorten medicatie maar het effect is gelukkig maar tijdelijk. De ernstige stress wil nog wel eens pieken, blijft een lastig punt. Ontbijten ben ik geen ster in.. De rest zit wel goed. Dankzij Facebook, puzzel ik regelmatig met al die spelletjes.. blijken ze nog goed voor mijn hersenen ook ! Bof ik even. 

1 opmerking:

Kurt zei

Uit dit artikel blijkt eigenlijk dat je je geheugen enorm kunt verbeteren door bepaalde geheugen technieken toe te passen. https://www.zobegaafd.nl/geheugen-verbeteren-het-kan/ Daardoor kunnen geheugen kampioenen wel meer dan 52 speelkaarten onthouden.