vrijdag 24 augustus 2012

Vrouwen zijn vriendschappelijker

Vrouwen zijn twee keer beter dan mannen in het vormen en onderhouden van vriendschappen. Dat valt te lezen op NU.nl die het weer van de Britse Marie Claire heeft. Er zijn opmerkelijke verschillen te noteren.
Zo hebben vrouwen vijf keer vaker een beste vriendin al vanaf de middelbare school periode terwijl mannen een beste vriend relatie pas later ontwikkelen.

Ondanks dat mannen en vrouwen op social media als Facebook honderden "vrienden" hebben, valt echte vriendschap daar ver te zoeken. De meeste mannen en vrouwen geven aan dat ze gemiddeld vijf tot zes echte vrienden hebben. Grappig is dat sommige mensen (13 tot 16%) aangeven dat er binnen hun cirkel van social media vrienden, personen tussen zitten die ze eigenlijk helemaal niet mogen. Kennelijk zijn er andere overwegingen om iemand als "vriend" toe te voegen ?

Ik vraag me al jaren af wat vriendschap op social media in houdt. Dat je reallife vrienden toe voegt op je social media pagina daar is nog iets voor te zeggen. Vooral als je graag foto's of belevenissen wilt delen. Dat je virtuele vrienden hebt die je in reallife nauwelijks of niet ziet of spreekt is vreemder te noemen. 

Ik kwam een prachtige tekst tegen die voor mij vriendschap definieert. Een tekst die maar deels te maken heeft met de huidige social media vrienden en meer tot uitdrukking komt in echt warm menselijk contact. En ja dat kan via internet maar mijn ervaring is: het werkt vele malen beter in een fysieke ontmoeting.

A real friend is someone who is your candle when it's dark
Who brings hope when it's gone
And takes away your pain when it hurts


Iemand waar je van op aan kan, als het moeilijk gaat, zeg maar.

Ik schoon mijn vriendenbestand regelmatig op waarbij ik kijk naar wie er iets voor mij betekenen of er eens voor mij zijn als ik ergens mee zit. Mensen waar ik mee meeleef en die met mij mee leven als er iets gebeurt in mijn leven en daar dan op reageren met meer dan een "vind-ik-leukje". Mensen die ik regelmatig zie of spreek in reallife of op internet. Waar ik dingen mee deel, samen lachen, samen huilen. Er zijn voor elkaar.

Dat klinkt wat ongebruikelijk in de social media hype van vandaag waarbij het vaker om kwantiteit dan om kwaliteit lijkt te gaan. Het contact blijft dan vaak oppervlakkig en niet zelden worden alleen de positieve dingen gedeeld en laat men behendig alles wat niet in het plaatje past, weg. Ik ben dan misschien wat ouderwets en conservatief daarin. Ik ga voor kwaliteit en dan maar liever wat minder "vrienden" maar dan wel meer levensecht en oprecht contact. Niet alleen virtueel en op afstand maar liever dichtbij en in levende lijve.

Het is een keuze...

Hieronder mijn Japanse "vriend" met zijn visie op vriendschap en facebook.  Je kan met hem lachen en verder niets trouwens. Maar ja dat is dan weer een man he ;)...en ook nog eens slechts virtueel.

 

Geen opmerkingen: