dinsdag 28 augustus 2012

Opgeruimd staat netjes

Je huis opruimen in 10 stappen. Dat klinkt lekker snel en overzichtelijk. Nog voordat je begonnen bent, heb je al het idee dat je gestructureerd bezig bent. De tekst "primed" je m.b.t. het opruimen, organiseren en het netjes krijgen van je woning of werkomgeving zo je wilt.

Er staan wel handige tips in. Een aantal van deze tips pas ik regelmatig toe om niet nog meer spullen te blijven verzamelen. Om te voorkomen dat m`n huis verandert in een pakhuis. Een bonte verzameling van vaak overbodig geworden spullen, uit de hand gelopen supermarktacties, kinderspeelgoed waar de kinderen inmiddels al veel te groot voor zijn geworden. Ik geef regelmatig dingen weg aan anderen die ze harder nodig hebben of beter kunnen gebruiken dan ik.

Mijn criteria is: als ik iets het afgelopen jaar niet nodig had, dan zal ik het de komende jaren waarschijnlijk ook niet meer nodig hebben. Mocht het onverhoopt wel het geval zijn dan is wat ik had, tegen die tijd verouderd en kan ik beter iets nieuws kopen. Of ik schaf het wel aan via Marktplaats ofzo. Kopen en verkopen via Marktplaats is sowieso wel milieuvriendelijker en handiger als je een zakcentje wilt bijverdienen aan overbodig geworden spullen of even snel iets wilt hebben maar het niet persé nieuw hoeft te zijn omdat je het eerst eens wilt uit proberen of nieuw veel te duur is.

Maar om even terug te komen op het opruimen van je huis. Dat kan zeker geen kwaad op zijn tijd. Zolang het geen dwangmatig karakter heeft en zolang het geen vieze, stoffige, vette boel is, maar ergens er tussen in, dan zit je goed. Het opruimen van je huis, heeft trouwens wel een grote psychische factor. Mensen die hun huis opruimen en schoonmaken, voelen zich daarna moe maar voldaan. Leven in een schoon en opgeruimd huis of werkkamer, doet je psyche goed. Het schept ruimte als dingen niet meer boven op elkaar gestapeld staan, ruimtes niet meer vol staan of spullen overal rondslingeren. Het ruiken van frisse schoonmaakmiddelen roept doorgaans prettige herinneringen op en als dat niet zo is, raad ik je aan om iets te kopen wat je lekker vindt ruiken.

Een opgeruimd huis geeft ook een opgeruimde mindset. Dus als je graag psychische ruimte en voldoening wilt, dan kan je met een uurtje opruimen wellicht volstaan en kan je het 10 stappensysteem vast wel gebruiken.

Geen opmerkingen: