donderdag 30 augustus 2012

Als het leven je citroenen geeft..


Citroenboom Andalusiƫ


When live gives you lemons, you ....

Maak deze zin af. Wat doe je als het leven je je citroenen geeft ? Een aantal grappige antwoorden die ik op internet vond, waren:

.. you find someone with wodka
...you squeeze them in other peoples eyes
...you make lemonade
...you throw them at others

Als het leven je citroenen geeft dan is het leven even zuur voor je. Je kan daar verschillend mee om gaan. Je kan er het beste van maken, je kan anderen ook het leven zuur maken, je kan er iets goeds uithalen, je kan anderen er de schuld van geven etc. De mogelijkheden zijn legio.

Ik kies er doorgaans voor om dan maar even de pijn te voelen. De emoties en gevoelens die erbij horen te ervaren en ermee te leren leven. Te accepteren dat het even niet anders is. Laat het maar gaan. Dan ga ik op zoek naar andere wegen waar me geen citroenen te wachten staan, als ik het tenminste zelf in de hand heb. Ik heb liever een sappige appel of een heerlijke nectarine. Iets zoeters dus. Iets zoeken met betere mogelijkheden, prettigere omstandigheden, andere mensen om mee om te gaan.

Die handelswijze komt neer op de basis van de psychologie van de mens. Het vermijden van pijn en het verkrijgen van plezier. Onze motivatie, ons handelen is daarop altijd weer gebaseerd. We willen geen pijn, we zullen, als het even kan, de citroenen links laten liggen. We gaan voor het zoete.. het plezierige. Soms zelfs tegen beter weten, als we even door die zure appel heen moeten.

Geen opmerkingen: